Den 8:e mars 2019 håller Swedish FTD Initiative ett internationellt multidisciplinärt symposium i Aula Medica i Solna. Målsättningen är att sprida kunskap om pågående forskning inom frontallobsdemens för att öka förståelsen för hjärnsjukdomen, samt för att identifiera och främja nationella och internationella forskningssamarbeten. Genom att kombinera state-of-the-art föreläsningar av internationella keynote speakers, med kortare samarbetsorienterade presentationer från svenska och norska forskargrupper, minneskliniker och patient/anhörigföreningar, ämnar vi lägga grund för värdefulla nätverk mellan forskning och klinik.

Symposiet kommer att hållas på engelska och vara vetenskapligt inriktat, men registreringen är öppen för alla intresserade av forskningen inom frontallobsdemens. För mer information, vänligen kontakta FTDemens@nvs.ki.se.

Swedish FTD Initiative är ett tvärvetenskapligt konsortium som bildades 2017 med stöd av The Schörling Foundation. Konsortiet är ett samarbete mellan Karolinska Institutet (KI), Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Science for Life Laboratory (SciLifeLab).

Program (PDF)

Till anmälan »