Ny app ger tillgång till miljoner foton från 1800-talet och framåt

Lundagårdsgruppen, för personer med tidigt diagnostiserad demens, träffas regelbundet på Demensförbundets kansli på Södermalm i Stockholm. Just nu deltar gruppen i en pilotverksamhet. Syftet är att utveckla en app därman kan söka, dela och bevara bilder och minnen genom en iPad eller dator.

Appen Platsminnen ger direkt tillgång till över tre miljoner sökbara foton i svenska museers databaser – från 1800-talet och framåt. Projektet, som utvecklas under 2015-17, påbörjades med finansiering från Allmänna Arvsfonden via ABF i Överkalix, och genomförs i nära samverkan med Demensförbundet och Riksantikvarieämbetet. Projektledare är arkeologen Viktor Lindbäck som även är initiativtagare. Han berättar att appen anpassas för användning av personer med demenssjukdom.

Under projekttiden bedrivs pilotverksamhet med målgruppen på både boenden och dagverksamheter. Appen är under ständig utveckling och syftet är att kunna skapa goda samtal och stunder kring bilder, platser och minnen. Men även personliga samligar kan skapas i appen – där foton, berättelser, film och musik kopplade till användarens liv kan sparas, utvecklas och delas med anhöriga och vårdare.

Idén har sitt ursprung i Överkalix, närmare bestämt i byn Gylien där Viktor Lindbäck gjorde en fotoinventering för en hembygdsbok.

Plötsligt blev de glasklara

- Vi hade berättarkvällar där människor kom med sina bilder. Det är ju något magiskt med foton som är den starkaste länken vi har till det förflutna, säger Viktor Lindbäck. Jag tog kontakt med äldreboenden in Överkalix för att höra om de kunde identifiera en del gamla bilder. Här upptäckte jag att personer som hade demens och svårigheter att uttrycka sig plötsligt blev glasklara när de såg en gammal bild, och till exempel mindes sin första skoldag på 30-talet och detaljerna runt omkring. Det var alltså så idén till appen Platsminnen började ta form.

Enkel ingång till samtal

- Det ligger ju enorma mängder foton lagrade i museernas bildbanker. Med appen blir nu dessa bilder tillgängliga för en mängd människor. Och i det här projektet anpassade särskilt för användning hos personer med demenssjukdom – en enkel ingång till samtal. Man kan till exempel söka bilder kopplade till ett speciellt tema att prata kring, säger Viktor Lindbäck, som hoppas att appen Platsminnen kommer att öppna fantastiska möjligheter att vitalisera kommunikationen med demenssjuka.

Förfina och utveckla

Under projekttiden kan boenden och verksamheter som vill jobba med Platsminnen få låna en iPad med appen installerad. Nästa fas i projektet är att förfina och utveckla möjligheten att skapa personliga samlingar med egna bilder. Samlingar som sedan kan skickas till exempelvis barnbarn eller släktingar i andra länder.

- Det kanske låter krångligt, men det är det inte, säger Viktor. Hela idén bygger faktiskt på enkelhet i hanteringen.

TEXT: Anders Post
FOTO: Rosie Alm

Projektledaren Viktor Lindbäck utvecklar, tillsammans med Demensförbundet, en app där man kan söka och bevara minnen med hjälp av fotografier.