2017-09-13

Ny bok om demens populär inom vård och utbildning

Jag vet inte vad som händer är en pocketroman om en mor- och dotterrelation där mamman är sjuk i demens. Nu används den som kurslitteratur på gymnasiets vård- och omsorgsprogram och Solna stad har köpt in den som ett sätt att höja kvaliteten inom demensvården.

- Det känns jätteroligt att den används både inom utbildning för gymnasieelever och som fortbildning för personal som redan jobbar inom demensvården, säger Anna Norlin, bokens författare.

Jag vet inte vad som händer baseras på författarens egna erfarenheter av att leva med en demenssjuk mamma och gavs ut i våras av NO Publishing förlag. Förlaget samarbetar med Demensförbundet och fem kronor per sålt exemplar går till förbundets verksamhet för att förbättra villkoren för demenssjuka och deras anhöriga. Jag vet inte vad som händer har fått många fina recensioner och beskrivs som stark och gripande.

Anna Norlin visar sin bok

”Författaren beskriver väldigt bra vad som händer när demensen rullar fram, hur verkligheten förändras och hur ångesten kliver in. Hon beskriver också inlevelsefullt hur svårt det är att förstå som anhörig, hur svårt det är att se en nära förändras, hur det är att anpassa sig” skriver Katarina Hjälmheden. ”Det här är en bok där jag sällsynt nog strukit under meningar och skrivit i marginalen. För mig var det en bok som fick mig att tänka på en hel del” skriver Marcus Stenberg på Sveriges största bokblogg.

- Jag är jätteglad för den positiva uppmärksamhet den fått men extra glad för att den används så konkret och praktiskt av personal inom vården och av elever som går vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet, säger Anna Norlin.

Solna stad arbetar på olika sätt för att systematiskt förbättra kvaliteten inom demensvården, till exempel är alla kommunens demensboenden Silviacertifierade. I samband med en inspirationsdag där Anna Norlin var en av föreläsarna, köpte man in Jag vet inte vad som händer till all vård- och omsorgspersonal som jobbar med demenssjuka.

Mona Zakeri, Solna Stad

- Vi har fått många positiva reaktioner. Personalen tycker att boken är mycket bra och att den lyfter anhörigperspektivet på ett enkelt och lättförståeligt sätt. Bland annat kommer det fram hur viktigt det är med kommunikation mellan vårdpersonal och anhöriga för att kunna skapa tillit och förtroende, säger Mona Zakeri, kvalitetsutvecklare på omsorgsförvaltningen i Solna Stad.

På Kungsholmens Västra gymnasium har man köpt in flera klassuppsättningar till sina elever som går på vård- och omsorgsprogrammet.

- Vi använder den på ett tvärvetenskapligt sätt där ämnena svenska, svenska som andra språk och kurserna omsorgsarbete och äldres hälsa och livskvalitet ingår, berättar skolans rektor Britta Wikman.

- Boken blir ett komplement för att ge kunskaper och förbereda sig för att möta sjuka och anhöriga. En berättelse gör att man kommer känslomässigt nära och förståelsen för hur det är att leva med demens och vara anhörig ökar. Det ger en kunskap som inte facklitteratur kan förmedla och man blir nyfiken på att lära sig mer om sjukdomen i sig, fortsätter Britta Wikman.

Förlaget NO Publishing och författaren Anna Norlin deltar på Bokmässan i Göteborg den 28 september till den 1 oktober med Jag vet inte vad som händer.

- Vi finns i monter A 03:53 och erbjuder jättefina mässpriser, så varmt välkommen att titta förbi. Min förhoppning är att vi når ut till ännu fler läsare och det vore också jätteroligt om den används på fler vård- och omsorgsprogram runt om i Sverige och förstås av personal som redan arbetar inom vården, säger Anna Norlin.

Jag vet inte vad som händer finns att beställa bland annat på Adlibris och Bokus.