2017-09-01

Fullsatt föreläsning när professor Yngve Gustafson gästade Lindesberg

Yngve Gustafson, professor i geriatrik vid Umeå Universitet, föreläste under torsdagen för en i stor sett fullsatt aula i Lindesbergsskolan. Totalt kom närmare 500 personer.

Som alltid var föreläsningen mycket uppskattad och frågorna många efteråt. Även lokal media var med vid föreläsningen. Förbundskonsulent Margareta Svensson gav en kort presentation av Demensförbundet och dess verksamhet och demensföreningens ordförande Christina Pettersson berättade om den lokala föreningen.

Bergslagens demensförening bildades 2005 och ombildades 2015, och täcker in orterna Nora, Lindesberg, Ljusnaberg och även Hällefors sedan ombildningen Föreläsningsdagen arrangerades av demensföreningen i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan och Örebro län.

Dagen innan blev Yngve kontaktad av SVT och fick då veta att TV-programmet, ”Sveriges bästa hemtjänst” där han medverkade, är nominerat till Kristallenpriset. Så istället för att fara hem till Umeå blir det ett stopp i Stockholm för att närvara vid galan som sänds i SVT1 med början klockan 20.00 ikväll. Vi håller tummarna för att det blir vinst!

Yngve Gustafson omgiven av styrelsen i Bergslagens demensförening, som lagt ner
mycket jobb och engagemang vilket resulterade i en lyckad  föreläsningsdag.