2017-03-14

Ny roman om demens, livet och kärleken mellan en mor och dotter

Nu i dagarna ges boken "Jag vet inte vad som händer" ut av NO Publishing förlag.

Författare är Anna Norlin, statsvetare, etnolog och journalist som sedan många år arbetat med jämställdhetsfrågor, både som fri konsult och som anställd på Regeringskansliet och Tillväxtverket. Anna har tidigare skrivit två faktaböcker om jämställdhet.

"Jag vet inte vad som händer" är Annas skönlitterära debut och baseras på hennes egna erfarenheter av att ha en demenssjuk mamma. Marias mamma Elsa har blivit dement. Hon ringer allt oftare, ställer förvirrade frågor och  pratar osammanhängande. Ensam i lägenheten hankar hon sig fram. Nyss har hon klarat allt själv, haft många vänner och ett rikt socialt liv.

Så drabbar en stroke. Elsa hamnar i rullstol och får flytta till institutionsboende. Med ens förändras allt. Elsas värld slås sönder, det är som att hamna i ett fängelse. Oron och förvirringen ökar. En negativ spiral tar vid. Maria går bredvid, känner sig otillräcklig, kämpar för att skapa trygghet i kaos. Samtidigt kryper tankar om livets skörhet och det egna åldrandet närmare.

"Jag vet inte vad som händer" är en gripande berättelse om en av våra vanligaste folksjukdomar. En sjukdom som gräver ett hål i hjärnan och utplånar delar av ens identitet. Det är också en varm historia om kärleken mellan mor och dotter, om norrbottnisk klådda och om ett liv som både försvinner och rullas upp.”

Boken går bland annat att beställa från Adlibris och Bokus.

Fem kronor av varje såld bok går till Demensförbundets verksamhet.

Anna Norlin (Foto: Cato Lein)