Ny webbutbildning för anhöriga

Svenskt Demenscentrum, CEDER (Centrum för demensforskning vid Linköpings Universitet) och Demensförbundet kommer tillsammans ta fram ett webbaserat verktyg för anhöriga. Syftet är att öka kunskapen om kommunikativa funktionshinder för att ge ökad trygghet, både för anhöriga och de som arbetar inom vården, i hur de på bästa sätt kan kommunicera med personer med demens.

Idag bor personer med demens hemma allt längre och anhöriga tar ett stort omvårdnadsansvar. Den nya webbutbildningen kommer därför att bli ett viktigt verktyg för att ge kunskap och en ökad förståelse kring kommunikation och demens. Trots de språkliga och kommunikativa svårigheter som uppstår vid demenssjukdom, så slutar man inte att vara en social individ som vill interagera med andra. Även de som har demens har rätt att vara delaktiga och bestämma över sig själva och sitt liv så långt som möjligt.

Projektet är ett treårigt Arvsfondsprojekt och lansering av webbutbildningen är planerad till år 2021.

Svenskt Demenscentrum har stor erfarenhet av att producera webbaserade utbildning, Demensförbundet är Sveriges största anhörigorganisation för personer med demens och deras anhöriga med en gedigen erfarenhet av anhörigas utmaningar när det gäller kommunikation och CEDER har genom sin forskning om hur personer som lever med demensdiagnos upplever och hanterar sin vardag stor kunskap i de utmaningar och möjligheter som en demensdiagnos för med sig.