Nätverk för yngre anhöriga och Hattstugan på Gotland

I mitten av mars anordnade Demensförbundet en nationell anhörigdag för yngre. En av talarna var Klaes Axelsson, som i början av 2000-talet startade nätverket för anhöriga till yngre demenssjuka. Tanken med nätverket är att anhöriga ska kunna hitta varandra, träffas, utbyta erfarenheter och få möjlighet att stödja och hjälpa varandra. Anledningen till att Klaes to initiativet var att hans egen sambo fick en demensdiagnos mycket tidigt – hon var bara 33 år. Hon gick bort knappt ett år senare och lämnade Klaes ensam med två små barn.

Personligt bemötande och respekt – ledord för Hattstugan på Gotland

En annan av programpunkterna på temadagen handlade om bemötande av personer med demenssjukdom i tidigt stadium. Det var Jane Lindell Ljunggren från Gotland som berättade om sina erfarenheter inom demensvården. H on driver Hattstugan på Gotland sedan 1994 – ett privat gruppboende för personer med demenssjukdomar.

Innan Jane Lindell Ljunggren startade Hattstugan arbetade hon med äldrerehab för Region Gotland. På den tiden fanns bara ett boende för fem demenssjuka på ön, dessutom var det provisoriskt. Kanske man kunde starta ett privat alternativ, tänkte Jane och uppvaktade kommunen med sin idé. Ett lämpligt hus för verksamheten hade hon och systern Pia redan börjat skissa på.

Kommunen visade intresse

1993 bestämde sig kommunen för att öronmärka pengar till demensvård och var intresserade av att köpa platser i det tilltänkta privata demensboendet.

- Jag och min syster satte igång bygget av Hattstugan, en stor villa i När där det ryms tio boende. Något år senare var det klart för inflyttning. Vi valde När därför att det är en kreativ bygd med många föreningar och aktiviteter, berättar Jane. Vi har även anlagt en stor härlig trädgård vilket rimmar bra med tanke på att boendet är öppet – det är ingen som låses in här. De som flyttar hit ska få leva ett levande liv livet ut och vara delaktiga i allt vi gör – från att exempelvis gå med och handla i affären eller hos bönderna runt omkring – till att hjälpa till med matlagningen.

Hörnstenar i god demensvård

Individuellt bemötande och respekt för varje persons enskilda behov, är enligt Jane hörnstenarna i god demensvård. Men Hattstugan går flera steg längre och använder sig bland annat av taktil sinnesstimulering, Qigong, musik och olika metoder som motverkar oro och öppnar upp kontakten med tidigare minnen. Dessutom går man på teater, revyer, fotboll och dansar varannan fredag – för de som orkar och klarar av det. Det här har även gjort att man kunnat dra ner på medicineringen till ett minimum.

- Varje människa har resurser kvar även om man gått långt in i sin demens, det gäller att ta vara på det som finns, ingen ska bli sittande i ett hörn. En annan viktig del i vården är att även personalen mår bra, är delaktiga i besluten och känner lust och glädje. Så är det på Hattstugan, säger Jane.

TEXT: Anders Post
FOTO: Oskar Kullander

Jane Lindell Ljunggren startade det populära demensboendet Hattstugan på Gotland. Sedan artikeln skrevs har Jane fått det ärofyllda Solstickepriset. Motiveringen lyder: ”2016 års pris går till Jane Lindell Ljunggren, eldsjäl och visionär, som outtröttlig verkar för god och värdig omsorg för personer med demenssjukdom.” Jane är även styrelseledamot i Demensförbundet.