Viktökning och ökad livskvalitet när demensboendet startade måltidsprojekt

Demensboendet Tallnoret i Ljusdal har satsat på ett projekt som ska ge bättre måltider. Men det handlar inte bara om att servera näringsrik och bra mat. Det gäller även att miljon vid måltiderna ska vara den rätta.

2015 skärpte Socialstyrelsen kraven på att undvika undernäring bland äldre – något som är särskilt vanligt hos personer med demenssjukdom.

Demensboendet Tallnoret strax utanför Ljusdal, men sina 32 lägenheter, är vackert belägen vid sjön Växnan. Här tog man kravet från Socialstyrelsen på allvar och startade ett måltidsprojekt.

- Risken är stor för undernäring när det gäller demenssjuka, säger Anna Forsberg, som är verksamhetschef på Tallnoret. Måltiden är så mycket mer än bar mat, det handlar om miljö, sittställningar, hur maten presenteras och dukas upp. Vi bestämde oss för att göra något nytt, eller ett projekt om man så vill, för att se hur vi kunde förbättramåltiderna för våra boende.

Samlades i en grupp

Anna Forsberg berättar att man samlades i en grupp bestående av arbetsterapeut, demenssjuksköterska, undersköterskor, kommunens dietist och representant från Ljusdals centralkök (som levererar maten till Tallnoret).

- Vi diskuterade bland annat vikten av rätt sittställning när man äter, anpassad konsistens på maten, måltidsmiljö och matningsteknik. Det där med sittställning – kanske verkar enkelt. Men det är jätteviktigt att man har rätt position för att kunna tugga och svälja maten. Även hur en person matas kräver speciell teknik.

Första delen av projektet

All personal på Tallnoret utbildades i de här frågorna. Och sedan, i februari 2016, började manförsta delen i projektet. Det handlade om måltidsmiljön och sittställningar.

- Här praktiserade vi till exempel smakfull dukning med färgkontraster. Viktigt är också hur maten serveras och att det ska vara lugnt runt omkring. De boende fick vara delaktiga och själva ta för sig av maten som serverades i karotter.

- Vi införde även omsorgsmåltider, vilket innebär att personal sitter med vid varje bord och deltar som värd eller värdinna.
Att de här relativt små förändringarna fick effekt bevisas av att 66 procent av de boende hade gått upp i vikt på en månad.

Steg två i måltidsprojektet gick ut på att förändra kosten.
- I stället för att få en stor portion så började vi servera flera mindre portioner, med samma näringsinnehåll och kalorimängd som tidigare, men mer uppdelat. Till exempel dessert till lunchen, och en aptitretare innan middagen, berättar Anna. Även mellanmålen har förbättrats, istället för bulle och kaffe serveras mer proteinrikt mellanmål, som turkisk yoghurt med olika toppingar eller smoothies. Även för personalen blir det roligare när man får hitta på olika läckra små rätter.

Ökade 10 kg på sex månader

Anna Forsberg berättar att resultaten av de förändringar man gjort har varit över förväntan.
- En kvinna på vårt boende som varit på gränsen till undernärd i flera år trots olika insatser, ökade tio kilo på sex månader efter att vi började våra måltidsförändringar. Under året som gått har 72 procent av de boende på Tallnoret ökat i vikt, enligt Anna Norberg. Man har även gjort flera kvalitetsmätningar och kommit fram till att 65 procent av de boende har fått ökad livskvalitet.

Några exempel på aptitretare och mellanmål som serveras på Tallnoret

Aptitretare kan vara krustader med räkost/skinkost toppad med lite persilja, sparrissoppa, olika grönsakstimbaler med smaksatt mjukost. Tunnbrödsrulle med olika fyllningar.

- Det beror väl inte bara på vårt projekt, men måltiden är trots allt en stor del av de boendes vardag – så jag kan säga att de relativt små förändringar vi gjort har åstadkommit fantastiska resultat.

Måltidsprojektet på Tallnoret har nu nominerats till Götapriset som är på 150.000 kronor och delas ut på Kvalitetsmässans invigningsgala i Göteborg den 14 november. Götapriset går till årets bästa kvalitetsutvecklingsprojekt i offentlig sektor.
- Vi är bland 33 nominerade av 468 inskickade bidrag, så det känns väldigt hedrande, även om vi inte vinner, säger Anna Forsberg.

Text: Anders Post

Tallnoret ligger vackert beläget vid sjön Växnan utanför Ljusdal.
Foto: Sara Jerfsten, Ljusdals kommun