En lyckad och välbesökt Kulturdag

Den 17 november genomförde Stockholms Stad i samarbete med Demensförbundet, Alzheimerfonden och Svenskt Demenscentrum en Kulturdag i Stockholm. Arrangemanget hölls på Kulturhuset och inbjudna var personer med demenssjukdom och deras anhöriga.

Syftet var att visa på alla de möjligheter som finns att ta del av i Stockholms kulturutbud som särskilt arrangeras för personer med demens som bor hemma. Bland aktiviteterna under dagen kunde besökarna bland annat prata med stadens museer som berättade om sina specialvisningar, titta på dans av koreografen Cristina Caprioli, testa på akvarellmålning som arrangerades av Upplands Bro kommun samt höra mer om "Möte med litteraturen" - ett projekt tillsammans med biblioteken. Dagen förgylldes ytterligare av musikparet Adolphson & Falk som sjöng sina mest populära låtar.

Sist men inte minst fanns Demensförbundet, Alzheimerfonden och Svenskt Demenscentrum med och berättade om sina respektive verksamheter.

Stort tack till alla ni som kom och gjorde detta till en mycket lyckad dag!

Här ett litet kollage av alla dagens aktiviteter.

Fotograf: Yanan Li

Övre raden från vänster: Äldrenämndens ordförande Torun Boucher inleder. Miriam Brocknäs, Upplands Bro kommun visar akvarellmålning. Moderator Katarina Hulting samtalar med Demensförbundet, Alzheimerfonden och Svenskt Demenscentrum.

Nedre raden från vänster: Adolphson & Falk gav en bejublad föreställning. Demensförbundets ordförande Pär Rahmström signerar sin alldeles nygjorda akvarellmålning.