Årets förening i Stenungsund startades av en riktig eldsjäl

Inga-Britt Johansson startade Stenungsunds demensförening 1989. I år blev föreningen, som numera även innefattar Tjörn och Orust, utnämnd till Årets förening. Beslutet togs av kommunens bildnings- och socialutskott.

Inga-Britt Johansson berättar att demensföreningen bildades som en följd av att hon och en distriktsköterska gjorde en inventering av hur många demenssjuka som bodde i Stenungsund. Året var 1989, och man hittade ett 80-tal demenssjuka. Detta ledde till att kommunen startade en dagverksamhet.

- Dagverksamheten inrymdes i en villa som kommunen ägde, berättar Inga-Britt Johansson. Och när vi fick kontakt med anhöriga så uppenbarades ytterligare behov – många ville träffas och prata om sin frustration och oro. Man efterlyste ett forum där anhöriga kunde träffas. Så bildades Stenungsunds demensförening.

Inga-Britt var vid den här tiden biträdande chef för ett av kommunens äldreboenden.
- Att arbeta med demenssjuka har varit mitt liv ända sedan jag började inom äldreomsorgen. Många demenssjuka har farit illa genom åren på grund av oförståelse, särskilt då man blandade demenssjuka och friska på boendena – något som är helt olämpligt.

Priset för årets förening delades ut vid Nationaldagsfirandet den 6 juni i Kulturparken i Stenungsund. Motiveringen löd:

”För att med stort engagemang under lång tid gett stöd och hjälp till demenssjuka och deras anhöriga genom möten, cirklar och föreläsningar, samt spridit information om verksamheten till personal, skolor och föreningar.”

Utmärkelsen inkluderar även ett bidrag om 20.000 kronor.
- Ett välkommet bidrag, säger Inga-Britt Johansson. Pengarna ska vi bland annat använda för att subventionera kostnader så att ännu fler kan följa med på de resor vi gör varje år – något som stärker gemenskapen i föreningen.

TEXT: ANDERS POST

Marita Gustavsson och Inga-Britt Johansson tar emot priset för Årets förening. Föreningen har idag 115 medlemmar.