Alla demensfrågor under en hatt i Sundsvall

Den som får en demensdiagnos och de närmast anhöriga hamnar ofta i ovisshet om vem man ska tala med, vilken hjälp som finns, och vilka stödinsatser kommunen kan erbjuda. I Sundsvall ringer man ett nummer för att få hjälp och svar på sina frågor.

I februari i år var det premiär för Sundsvalls Demenscentrum som bemannas av ett kompetent team med olika professioner inom demensområdet. De svarar på frågor, ger råd, och förmedlar kontakt med olika instanser som behöver kopplas in för att den som är demenssjuk ska kunna klara sitt dagliga liv.

Göra resan lättare

- Sundsvall har tagit ställning för att vara en demensvänlig kommun, säger Malin Larsson, socialnämndens ordförande. Demens påverkar många människors vardag, och sjukdomen innebär ofta stora förändringar i livssituationen som kan kännas svåra. Genom att satsa på ett demenscentrum som kan ge råd och stöd till både de drabbade och deras anhöriga hoppas vi kunna göra den resan lite lättare.

Bredd och kompetens

Carina Sjölander är demensutvecklare och samordnare på Sundsvalls Demenscentrum:

- Vi har även tidigare haft bredd och kompetens i demensvården här i Sundsvall. Men det har varit utspritt och utan någon direkt samordning. Genom Demenscentrum så kan vi samverka på ett helt nytt sätt och samla kompetensen under ett tag. Vi är spindeln i nätet och den som ringer till oss kan räkna med att få rätt hjälp.

Sundsvalls Demenscentrum samverkar med olika aktörer, som landstinget, biståndshandläggare, hemtjänst och olika boenden. Även handledning och utbildning av personal inom demensvården ingår i uppgiften.

- Tillgänglighet är ett av nyckelorden, menar Carina Sjölander. Och vi släpper inte den som ringer. Till att börja med är det kanske bara information eller ett anhörigsamtal man är ute efter, men vi följer upp efter en tid för att höra hur det står till, om det behövs mer råd och hjälp.

Personal som avlastar

Demenscentrum har ett brett arbetsområde och kan hjälpa till i alla upptänkliga situationer som uppstår när en person är demenssjuk.

- Det kan till exempel vara så att en anhörig behöver egen tid, då kan vi förmedla kontakt till Anhörigcenter som har personal som kommer hem och avlastar.

Hur har responsen varit hittills?

- Vi har inte gjort så stora insatser när det gäller marknadsföring än, men vi har till exempel synts på kommunens Facebook-sida. Och där har man aldrig haft så många följare tidigare, vilket säger en del om intresset och behovet. Det är många som ringer och är väldigt nöjda med att det finns kompetenta personer som svarar, hjälper till och kan lotsa vidare, säger Carina Sjölander.

Har ni något samarbete med demensföreningen i Sundsvall?

- Vi har kontakt och möten inbokade för att bygga ett samarbete, säger Carina Sjölander.

”Ett bra steg på vägen till en demensvänlig kommun”

Jan Danielsson är ordförande i Sundsvalls demensförening med 144 medlemmar. Han tycker att det är ett bra steg av kommunen att starta ett demenscentrum som kan ge stöd och svara på frågor.

- Nu finns kunskapen samlad på ett ställe och det förenklar för alla som behöver hjälp i demenssammanhang, säger Jan. Den 20 april hade föreningen medlemsmöte då bland annat socialchefen i kommunen kom på besök. Här tog vi dessutom hjälp av Carina Sjölander på Sundsvalls Demenscentrum så att vi fick ett konstruktivt möte med många bra frågor, avslutar Jan Danielsson.

 

 

TEXT: Anders Post


Heléne - demensspecialiserad undersköteska (stående vänster), Lotta - Silviasyster (stående höger), Bettina - undersköterska och finsk kontaktperson (sittande vänster), Carina - demenvårdsutvecklare och samordnare (sittande mitten), Karin - Silviasjuksköterska (sittande höger)

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår